fenix1

Financiació

Programa LIFE+ de la Unió Europea

Descripció

– Giving Packaging a New Life – es un projecte europeu de 3 anys (2010-2012) del programa LIFE+, que té com objectiu crear una eina informàtica flexible i fàcil d'utilitzar per als gestors de residus locals i regionals (ajuntaments, mancomunitats, Comunitats Autònomes...) d'Espanya i Portugal puguin comparar i analitzar diferents opcions de gestió dels residus d'envasos, que facilitarà la presa de decisions. L'eina informàtica, que es basa en la metodologia del ACV, permetrà als diferents usuaris introduir i modificar paràmetres (ex. Distància entre punts de recollida i plantes de tractament, quantitat de residus recollits, vehicles disponibles per a la recollida...), perquè l'elecció entre les opcions disponibles de gestió pugui reflectir les especificitats de cada situació. A més, l'eina també considerarà els aspectes socials i econòmics més rellevants en la gestió de residus. FENIX contribuirà a que la gestió de residus d'envasos sigui més sostenible, en línia amb els principis de la política europea en matèria de gestió de residus.

Socis: Càtedra UNESCO de Ciclo de Vida y Canvi Climàtic (coordinador, Espanya), Ecomebes (Espanya), Sociedade Pontoverde (Portugal), PE International (Alemania).

El projecte també compta amb la col·laboració de les següents universitats i centres tecnològics: Universidad San Jorge (Espanya), Universidad de Cantabria (SOSPROCAN, Espanya), Centro Tecnológico de Miranda de Ebro (Espanya), Escola d'Engineyeria d'Igualada (UPC, Espanya), Instituto Tecnológico Metalmecánico (AIMME, Espanya), Instituto Tecnológico del Mueble, Madera, Embalaje y Afines (AIDIMA, Espanya), Instituto Tecnológico del Plástico (AIMPLAS, Espanya), Universidad de Santiago (USC, Espanya), Instituto Andaluz de Tecnología (IAT, Espanya), Cátedra Ecoembes de Medio Ambiente de la Universidad Politécnica de Madrid (UPM, Espanya), Universidad de Tras- os-Montes e Alto Douro (UTAD, Espanya), Laboratório Nacional de Energia e Geologia (LNEG, Portugal), Climate Change Research Group (CCIAM, Portugal), Universidad Católica Portuguesa (Portugal)

Idioma: Anglès, espanyol y portugués.

Objectius

L'objectiu principal del projecte és el de crear una eina informàtica flexible i fàcil d'utilitzar per a que municipis i altres agrupacions territorials d'Espanya i Portugal puguin obtenir resultats d'ACV de la gestió de residus d'envasos, integrant aspectes ambientals, econòmics i socials.

Els objectius específics són:

• Mostrar la utilitat de l'ACV per la presa de decisions relacionada amb temes de gestió de residus.

• Crear una eina informàtica (que també inclogui aspectes socials i econòmics), incloent diferents opcions de tractament de residus i models, adaptada a les necessitats reals dels usuaris.

• Crear una base de dades ambientals sobre processos de gestió de residus per Espanya i Portugal.

• Compartir el coneixement generat en el projecte sobre gestió de residus i ACV amb altres institucions espanyoles i portugueses (universitats, instituts tecnològics, etc.).

• Transferir els resultats a altres regions europees.

• Formar als col•laboradors del projecte en gestió de residus, ACV i eines informàtiques d'ACV.

• Afavorir la creació d'una xarxa Ibèrica d'Experts en ACV i gestió de residus.

• Vivamus ultrices cursus arcu
  • Eu ornare est lacinia ut.
  • In vehicula sagittis ipsum sit amet luctus

Resultados y conclusiones

Projecte en curs

En el amrc del projecte FENIX s'han desenvolupat les següents activitats:

• FENIX: 1ª Conferència internacional sobre perspectiva de cicle de vida

• Jornada sobre ACV y gestió de residus (LINK)

Publicacions i informació adicional

• Consulti el Pla de comunicació After LIFE + per veure els documents tècnicos i científics publicats durant el projecte, cartells i conferències on es va presentar FENIX:

• Camba, A., González-García, S., Bala, A., Fullana-i-Palmer, P., Moreira, M. T., & Feijoo, G. (2014). Modeling the leachate flow and aggregated emissions from municipal waste landfills under life cycle thinking in the Oceanic region of the Iberian Peninsula. Journal of Cleaner Production, 67, 98-106.

• Gala, A. B., Leao, S., & Fullana, P. (2014). FENIX, un proyecto para el desarrollo del Análisis del Ciclo de Vida (ACV) en la gestión de envases en España y Portugal. Retema: Revista técnica de medio ambiente, 27(179), 2-3.
      • Lehmann, A., Russi, D., Bala, A., Finkbeiner, M., & Fullana-i-Palmer, P. (2011). Integration of social aspects in decision support, based on life cycle thinking. Sustainability, 3(4), 562-577.

• Margallo, M., Dominguez-Ramos, A., Aldaco, R., Bala, A., Fullana, P., & Irabien, A. (2014). Environmental sustainability assessment in the process industry: A case study of waste-to-energy plants in Spain. Resources, Conservation and Recycling, 93, 144-155.

• Margallo, M., Aldaco, R., Irabien, A., Carrillo, V., Fischer, M., Bala, A., & Fullana, P. (2014). Life cycle assessment modelling of waste-to-energy incineration in Spain and Portugal. Waste Management & Research, 32(6), 492-499.

• Margallo, M., Aldaco, R., Bala, A., Fullana, P., & Irabien, Á. (2012). Best available techniques in municipal solid waste incineration: state of the art in Spain and Portugal. CHEMICAL ENGINEERING, 29.

• Nora Torre Bachelor Thesis (Ruben Aldaco, supervisor, Universidad de Cantabria): Life Cycle Assessment and economic study of a Municipal Solid Waste (MSW) incineration plant (in Spanish)

• Banner publicitari

Informe Layman

Pàgina web

Llibre de mà per a saber com usar l'eina FENIX

Projectes relacionats

Segueix-nos a les xarxes!